Oppfølging og valg av rett leverandør-viktig for deg og viktig for dine kunder.

Valg av leverandør er noe jeg gjør hver gang jeg kjøper noe. Det kan være ny tv, ny bil eller noe så enkelt som matvarer. Jeg gjør det bevisst og ubevisst. Jeg vet hvilke leverandører som er bra for meg og hvem som ikke er bra. Når det gjelder matvarer går jeg etter pris, men de fleste leverandører i dag holder stort sett samme pris så da blir det til at jeg velger den som har best utvalg, reneste lokaler, størst utvalg, mest hyggelig betjening osv.

Valg av leverandør er noe gjør jeg hver gang jeg skal kjøpe et eller annet. Det kan være ny tv, ny bil eller noe så enkelt som matvarer. Jeg gjør det bevisst og ubevisst. Jeg vet hvilke leverandører som er bra for meg og hvem som ikke er bra. Når det gjelder matvarer går jeg etter pris, men de fleste leverandører i dag holder stort sett samme pris så da blir det til at jeg velger den som har best utvalg, reneste lokaler, størst utvalg, mest hyggelig betjening osv.


Hva med omdømme? Din bedrifts omdømme? Hva hvis din leverandør benytter f.eks. barnearbeid og du kunne avdekket gjennom oppfølging av dine leverandører.


I dagens marked hvor kunders tilfredshet er viktig, konkurransen er knallhard og krav til avkastning ikke har vært større, er det viktig å prioritere oppfølging av dine leverandører.


Ikke stol på at det din leverandør leverer i dag er en selvfølge at de klarer å levere om et halvt år, følg opp dine leverandører systematisk

Det viktigste du kan gjøre er å unngå å tape penger på dårlige leverandører!

 

Referanse: ISO 9001:2015 Kapt 8.4 Styring av prosesser, produkter og tjenester levert av eksterne.